Kliknij żeby zobaczyć schemat mandali, której opis znajduje się obok.
Zdjęcie pochodzi z Dni Tybetu, które miały miejsce w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Publikujemy za zgodą HFPC.
|
ażdy fragment mandali ma symboliczne znaczenie.
W jej centrum znajduje się kwiat lotosu (1). Jego kolorowe płatki odpowiadają barwom głównych kierunków świata. Kolor niebieski - to kolor wschodu i właśnie od tej strony powinno się oglądać mandalę. W centrum lotosu i na jego płatkach widnieją symbole głównych bóstw mandali (mogą to być również "sylaby nasienne" - "inicjały" owych bóstw). Wokół lotosu rozciąga się wewnętrzny dziedziniec pałacu Awalokiteśwary (2), zamknięty pięciokolorową ścianą pałacu (3). Otacza ją czerwona weranda (4) i ceglana balustrada (5).
Następny krąg - to girlandy i wieńce zdobiące dach (6); dalej widzimy podtrzymującą strop belkę (7). Dach pałacu ozdabiają chorągwie zwycięstwa i wazy pełne skarbów (8).
Do wnętrza pałacu wiedzie brama, przy której czuwa strażnik (9). W głębi widać jej wnętrze, zwane "mrokiem" (10), sklepione przejście nazywane "grzbietem słonia" (11) i wieńczący je Łuk Zwycięstwa (12). Ośmioszprychowe Koło Dharmy podtrzymywane przez dwie antylopy (13) symbolizuje pierwsze nauki, jakich udzielił Budda. Pałac wznosi się na czterokolorowej podwójnej wadżrze (14).
Dziedziniec pałacu (15) otacza pierścień liści lotosu (16), unoszących się na powierzchni oceanu, w którego centrum, na górze, znajduje się pałac. Lotos, doskonale czysty choć wyrasta z bagna, symbolizuje duchowy rozwój, możliwość osiągnięcia oświecenia. Otacza go obręcz ośmiu wielkich cmentarzysk, symbolizujących osiem rodzajów świadomości, które naleźy przekroczyć, by osiągnąć wyzwolenie (17). Kolejny pierścień to ściana wadżr otaczających świat (18).'Wadżra, po tybetańsku dordże, symbolizuje m.in. pracę na rzecz wszystkich istot. Ściana ta jest "barierą ochronną", przez którą nie mogą przeniknąć żadne negatywne siły. Ostatnia obręcz to góra ognia, w którym spalają się nieświadomość i niewiedza - symbol transcendentnej mądrości (19).
|